از شفيق بلخي منقولست که پنج چيز را از هفتصد عالم پرسيدم و همگي به يک نحو جواب مرا دادند.
پرسيدم عاقل کيست؟
گفتند کسيکه دنيا را دوست نداشته باشد.
پرسيدم که زيرک چه کس است؟
گفتند کسيکه فريفته و مغرور دنيا نشود.
پرسيدم غني کيست؟
گفتند کسيکه راضي باشد به آنچه خداوند قسمت او کرده.
گفتم فقير کيست؟
گفتند آن کسيکه در طلب زياده باشد.
پرسيدم بخيل کيست؟
گفتند کسيکه منع کند حق الله را که در مالش تعلق گرفته باشد.
آیت الله کوهستانی می گفتند:
همین قدر بدان ما ساعتی را در پیش داریم که در آن ساعت ماییم و مأمورهای بی نظر خدا، برای آن ساعت فکری بکن؛ سپس این رباعی منسوب به حضرت علی علیه السلام را می خواندند:
برای مرد بعد از مرگشان جایی نیست که در آن جا ساکن شوند، مگر آن جایی که قبل از مرگ بنا کرده باشد. اگر آن را با خیر و خوبی ساخته باشد جای خوبی دارد و اگر با شر ساخته باشد جایگاه پرفقر و نیازی خواهد داشت.(1)
و می گفتند:
به زیارت هیچ امامی مشرف نشدم مگر آن که اولین سؤال و حاجت من از آن امام این بود که در حال احتضار و مرگ مرا یاری نمایند و دستم را بگیرند.
پی نوشت:
1. لا دار للمرء الموت یسکنها الا التی کان قبل الموت بانیها
فان بنیها بخیرٍ طاب مسکنها و ان بناها بشرٍ خاب ثاویها
روزی شاگردی به استاد گفت:
چکار کنم که خواب امام زمان رو ببینم؟
استاد:
شب یک غذای شور بخور.
آب نخور و بخواب.
شاگرد دستور استاد رو اجرا کرد و برگشت.
شاگرد گفت:
استاد! دائم خواب آب میدیدم! خواب دیدم بر لب چاهی دارم آب مینوشم....
استاد گفت:
تشنه ی آب بودی خواب آب دیدی
تشنه امام زمان (عج) شو تا خوابش را ببینی...
آیت الله فاطمی نیا:
میگویند حضرت [امام زمان عج] سیصد و سیزده نفر یار دارد،
این یاران اگرچه آماده نشوند حضرت ظاهر نمیشود
من یک سوالی میکنم؛ این جبهه های ما که موج میزد [از انسانهاي مخلص] ،
و این همه شهید، یعنی از اینها سیصد و سیزده نفر مخلص امام زمان نبود؟
قسمِ قرآن میخورم که بود.
بیش از سیصد و سیزده تا هم بود.
این هایی که می روند جمکران، موج میزنند، یعنی سیصد و سیزده تا مخلصِ امام زمان نیست؟
حاضرند بسیاری از اینها جانشان را در راه حضرت بدهند.
بفضل الهی به اين نكته رسيدم،
با نگاه دقيق در روایاتِ اهل بیت به اين نتيجه ميرسيم كه
عشق و اخلاص و از جان گذشتگی بس نیست.
امام زمان سیصد و سیزده محور میخواهد که اینها منشأ اثر باشند.
هر کدام در جایی که هستند موجی را اداره کنند.
چرا پیغمبر(ص) برای شهادت حمزه(ع) اینقدر ناراحت شدند؟
حمزه مدبر بود، متعقل بود.
امام زمان(عج) سیصد و سیزده تا حمزه میخواهد
استاد بزرگوار حاج شیخ عبد القائم شوشتری می فرمودند:
آخر الامر گره ی کار به دست خود امام زمان(عج) باز خواهد شد و در آخرین شب غیبت کبری،حضرت مهدی(عج) پس از اقامه ی نماز عشاء درکنار خانه ی کعبه ،سر به سجده می گذارند و تا صبح ذکر «أمَن یُجیبُ المُضظَرّ إذا دَعاهُ وَ یَکشِفَ السّوء»[1] را به طور مستمر می خواند.
گویا قلب مبارک حضرت از این غیبت طولانی گرفته که تا اذان صبح این آیه شریفه را می خواند؛چرا که مضطر واقعی خود اوست.
هنگام اذان صبح جبرئیل به خدمت حضرت می آید و سر مبارک حضرت را از سجده بر می دارد و می گوید:«ای حجت خدا،از این حالت ملائکه ی الهی به گریه افتادند،برخیز که خداوند دعایت را مستجاب و فرج را امضاء نمود.»[2]
مولا بخوان تو آیه ی «أمَن یُجیب» را
زیرا که می رسد به اجابت دعای تو......
منابع:
1. نمل/ نوائب الدهور،
آیت الله بهجت رامیگویم
آقا از حرم که می خواست برگردد
مشت هایش را می بست
و دیگر باز نمی کرد
تا برسد خانه و روی سر بچه ها دست بکشد.
آیت الله بهجت رامیگویم
چند ساعت مانده بود به اذان صبح
طبق معمول بلند شده بودند برای تجدید وضو
هوا خیلی سرد بود
از اتاق بیرون رفته بود
آنجا خورده بود زمین و دیگر نتوانسته بود بلند شود
چند ساعت بعد که آقا را پیدا کرده بودند، دیده بودند در حالی که بدنش از سرما خشک شده، همان طور که روی زمین افتاده، دارد ذکرهایش را می گوید
گفته بودند خب چرا صدا نکردید
گفته بود خب نخواستم اذیت بشوید.
بقیه در ادامه مطلب
دستورات آیت الله قاضی در ماه های رجب و شعبان
1. بر شما باد به اینکه نمازهای فریضۀ خود را با نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت آن را به جا بیاورید؛
2. و امّا در مورد نافلۀ شب، به خصوص باید بدانید که: انجام دادن آن در نظر مؤمنان و سالکان حضرت معبود، از واجبات است و هیچ چارهای جز به جا آوردن آن نیست؛
3. بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافلههای شب! که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع مینماید و برای او بسیار مفید است. پس تا میتوانید در شبها قرائت قرآن کنید، زیرا قرائت قرآن شراب مؤمنان است؛
بقیه در ادامه مطلب
یکی از عارفان معروف جهان اسلام، «محی الدین ابن عربی» است. وی با این که به مذهب تسنن شهرت دارد، بسیاری از اعتقادات او مانند عقاید مذهب تشیع است؛ از جمله آن عقاید، عقیده به حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و نحوه ظهور او می باشد.
عقیده ابن عربی درباره حضرت مهدی عج
با مطالعه آثار ابن عربی عقیده او در باره حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف آشکار می شود؛ چنان که در باب 366 فتوحات مکیه که باب مبسوطی است و در باره معرفت یاران و وزرای حضرت مهدی در آخرالزمان است، می نویسد:
خداوند را خلیفه ای است زنده و موجود که ظاهر می شود و ظهورش در زمانی اتفاق می افتد که دنیا پر از جور و ستم باشد. او دنیا را پر از عدل و قسط می فرماید
بقیه در ادامه مطلب
مولانا...مهدی جان...
...
قالت الاعراب..امنا..
قل،..لم تومنوا!.
هنوز،
"مومن"،
نشده اید...
"مومن،"
" ادعا ندارد!.."
مومن،
کارگزارخداست،
مملوک مالک است..
"خدا"؛
کریم است ،که اوخیررسان است..
"خدا"؛
حلیم است که اوبزرگوارست،
"خدا"؛
غفوراست که اودرمی گذرد،
خدا..خدا..خدا...
"مومن"؛
به خدایش رفته!..
..که مومن است...
خودی درجهان او،نیست...
هرچه هست..خداست..
"بل "الله"
یمن علیکم ،
ان هدیکم للایمان"
سینه ی مومن..
بزرگ است،..بزرگ..
مومن شرح صدری دارد
به وسعت همه ی خوبیها...
بدون ادعا،
بدون منت برخلق وخالق،
و..بدون منیت...
درسرزمین وجودمومن،
هرچه هست...
...ردپای اوست...
..تنها مومن عالم..
السلام علیک..
ایهاالامام" المامون"..
...
استادبروجردي.(سوره ی حجرات)
بعد از هر شلوغى، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوتِ بعد از آن بزرگتر است. در آخرالزمان شلوغی خیلی زیاد است!!
تلاطمات و ناآرامیهایی که در روزگار ما در سراسر عالم بروز نموده است، حاوی بشارت بزرگی است. جهان از دردِ زایمان به خود میپیچد و به زودی فرزندی را بیرون خواهد داد ..
قبل از بارش باران تندبادی برمیخیزد و گرد و غبار زیادی برپا میكند و همه خس و خاشاكها و آشغالها را از روی زمین جارو میكند. اما اگر كمی صبر كنیم باد آرام میگیرد و باران میبارد و سپس ابرها كنار میروند و هوا لطیف و آفتابی میشود.
آشوبها و نابسامانیهایی كه در روزگار ما در سراسر جهان پدیدار شده است نزدیك شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی عصر ظهور را بشارت میدهد.
سواری که از دور میآید، پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود، گرد و غبار زیر پای اسبش دیده میشود.
گرد و غبار آشوبها و ناآرامیهای جهان در روزگار ما خبر از نزدیک شدن «فارس الحجاز» یعنی امام زمان(عجل الله فرجه) میدهد ..
حاج اسماعیل دولابی (ره)