نسیم شمال و زمان وصال
اطاعت از فرمايش «براي تعجيل فرج امام زمان(عج) بسيار دعا کنيد که آن فرج شما است» و این به سبب فوایدی است که بر این دعا مترتّب
است؛ از جمله فواید زیر میباشند:
2. اين دعا سبب زياد شدن نعمتهاست؛
3. اظهار محبّت قلبي است؛
4. نشانه انتظار میباشد؛
5. زنده کردن امر ائمّه اطهار(ع) است؛
بقیه در ادامه مطلب
ابوحمزه ثمالی، نقل می کند: به حضرت صادق(ع) عرضه داشتم: «فدايت شوم! سنّم بالا رفته و استخوانم سست گشته و مرگم نزديک شده است و مي ترسم پيش از آنکه اين امر [حکومت شما] را دريابم مرگم فرا رسد.» فرمودند: «اي ابوحمزه! هرکه به ما ايمان آورد و حديث ما را تصديق کرد، و به انتظار دوران ما نشست مانند کسي است که زير پرچم قائم (ع) کشته شود؛ بلکه به خدا سوگند! زير پرچم رسول خدا(ص) [به شهادت رسد].» (3)
اگر تا امروز باور نکردید که راه شهادت همیشه باز است، امروز باور کنید. منتظران، شهیدند...
پی نوشت
3. البرهان: 293:4؛ به نقل از موسوی، همان.
مراقب باشیم انتظارما ،انتظار یهودی نباشد!
«همین انتظار كه امروز ما نسبت به حضرت مهدی (عج) داریم، یهود نسبت به پیامبر اسلام داشتند. یهودیان بر اساس همین انتظار... به سوی مدینه روانه شدند و در اطراف آن خیبر، فدك و... سكنی گزیدند تا به هنگام ظهور پیامبر آخر الزمان نخستین بیعت كنندگان با او باشند... اما وقتی پیامبر موعود به رسالت مبعوث شد، نه تنها با او بیعت نكردند، بلكه در مقابل انجام رسالتش خدعه، توطئه و صف آرایی كردند. آنها گمان می كردند كه فاصله شان با پیامبر فاصله زمانی است، در حالیكه با آن حضرت، فاصله ی اخلاقی داشتند.
توصيه به خواندن زيارت آل ياسين
امام زمان (ع) در توقيع شريفي مي فرمايد: «هرگاه خواستيد به وسيله ي ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنيد و به سوي ما روي آوريد، همانگونه که خداوند متعال فرموده است بگوئيد: ... سلامٌ علي آل ياسين.... .»(1)
توصيه به خواندن دعاي ندبه
يکي از بازرگانان اصفهاني که مورد اعتماد گروهي از دانشمندان بود، در عالم رؤيا به محضر امام زمان (ع) مشرف مي شود و از ايشان مي پرسد: «فرج شما کي خواهد رسيد؟» مي فرمايند: «نزديک است، به شيعيان ما بگوئيد دعاي ندبه را روزهاي جمعه بخوانند.» (2)
بقیه در ادامه مطلب
وظایف منتظران قسمت سوم
3- محبوب نمودن او میان مردم
و اين امر دلالت دارد تمام آنچه در امر دوم بيان کرديم{ارسال قبلی}،
به جهت دلالت عقل بر اينکه هر کس محبّتش واجب و نيکو است، سزاوار است او را محبوب نمود.
و نيز دلالت ميکند بر آن محتواي فرموده خداي تعالي در حديث موسي (ع) که:
مرا در ميان آفريدگانم محبوب ساز....
و به طور صريح بر آن دلالت ميکند، آنچه در «روضه کافي» به سند خود، از حضرت ابي عبد اللَّه صادق (ع) آورده که فرمود:
خداوند رحمت کند بنده اي که ما را نزد مردم محبوب نمايد و ما را در معرض دشمني و کينه توزي آنان قرار ندهد.
همانا به خدا سوگند! اگر سخنان زيباي ما را براي مردم روايت ميکردند، به سبب آنان عزيزتر ميشدند و هيچ کس نميتوانست بر آنان وصله اي بچسباند،
ولي يکي از آنان کلمه اي را ميشنود، پس ده کلمه از پيش خود بر آن مي افزايد. [1] .
و در مجالس صدوق رحمه الله به سند خود آورده، از امام صادق (ع) که فرمود:
خداوند رحمت کند بنده اي را که مودّت مردم را به سوي ما کشاند و به آنچه ميشناسند، با آنان سخن بگويد و آنچه را منکرند، واگذارد. [2]
(کتاب مکیال المکارم فی فوائد دعا للقائم)
[1] روضةالکافي، 229 ح 293.
[2] أمالي، 61.
وظایف منتظران قسمت دوم
2- محبت او بطور خاص
بدانکه در وجوب محبت تمام ائمه معصومین (علیه السلام) ترديدي نيست و اينکه دوستي ايشان بخشي از ايمان و شرط قبولي اعمال است.
ولي در اهتمام به محبّت مولايمان حضرت حجّت (ع) خصوصيتي هست که سبب شده به طور خصوص به آن امر گردد؛
و اين از دو جهت است :
به جهت عقل :
توضيح اينکه سرشتها بر محبّت کسي که به آنها نيکي کند و هرکه واسطه احسان به. آنها باشد، ساخته شده است،
و در مجالس صدوق رحمه الله به سند خود، از ابن عباس آمده که گويد:
رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود:
خداوند را دوست بداريد، به جهت آنچه از نعمتهاي خويش به شما ميدهد و مرا به جهت دوستي خداي - عزّوجلّ - دوست بداريد و اهل بيتم را به خاطر دوستي من دوست بداريد.
و به جهت نقل :
سيد محدّث بحراني رحمه الله در کتاب «غاية المرام» [1] به نقل از نعماني، به سند خود {بعد از شرح طولانی اتفاقات شب معراج) ، از رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) روايت آورده که فرمود:
اينان امامان هستند و اين قائم است حلالم را حلال و حرامم را حرام مينمايد و از دشمنانم انتقام ميگيرد.
اي محمد! او را دوست بدار، که من او را و دوست دارنده او را دوست دارم.
اين حديث دلالت دارد بر اينکه در محبّت آن حضرت ويژگي اي هست که مقتضي امر مخصوص از سوي خداي تعالي گرديده، با اينکه محبّت همه امامان (ع) واجب است.
(کتاب مکیال المکارم فی فوائد دعا للقائم)
[1] غاية المرام، 188 باب 23 ح 101.
وظایف منتظران قسمت اول
1- تحصيل شناخت صفات و آداب و ويژگيهاي آن جناب
شناخت صفات و آداب و ويژگيهاي آن جناب به دليل عقل و نقل لازم ميباشد:
دليل عقل
چون ما به خاطر اين که به ديدار مولايمان و امام زمانمان مشرَّف نشدهايم از شناختن آن حضرت به صورت محروم مانده ايم،
بنابراين اگر کسي در اين زمان ادعا کند که من صاحب الزمان هستم. راست و دروغش را جز به دو امر نميتوان دانست:
يکي آشکار شدن معجزه به دست او،
و ديگر ظاهر شدن نشانه هايي که ائمّه اطهار براي امام قائمي که در انتظارش هستيم بيان کرده اند.
دليل نقل
شيخ صدوق از حضرت ابوالحسن موسي بن جعفر (علیه السلام) روايت آورده که فرمود:
هر کس در چهار چيز شک کند به تمام آنچه خداي - تبارک و تعالي - نازل فرموده کفر ورزيده است {که} يکي از آنها شناختن امام در هر زمان از جهت شخص و صفات او ميباشد.
و بر وجوب شناخت مولايمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روايات و اخبار بسياري دلالت ميکند
از جمله: در کتاب {اصول کافی} به سند خود از فضيل بن يسار آورده که گفت:
از حضرت امام صادق (علیه السلام) درباره فرموده خداي - تبارک و تعالي - پرسيدم :
«يَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإمامِهِمْ»؛ [1]
روزي که هر مردمي را به امامشان فرا ميخوانيم.
فرمود:
اي فضيل! امام خود را بشناس که اگر امامت را شناختي پيشتر شدن اين امر يا به تأخير افتادن آن، بر تو زيان نرساند، و هر کس امام خود را بشناسد سپس پيش از آنکه صاحب اين امر قيام کند بميرد، به منزله آن است که در ارتش آن حضرت نشسته باشد، نه، بلکه به منزله کسي است که زير پرچمش نشسته باشد.
راوي گويد: بعضي از اصحاب آن حضرت گفتند: به منزله کسي است که با رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به شهادت رسيده باشد. [2]
شناخت جز به دو امر حاصل نميگردد :
يکي: شناختن شخص امام (ع) به نام و نسب.
دوم: شناخت صفات و ويژگيهاي او.
به دست آوردن اين دو شناخت از اهمّ واجبات ميباشد.
پس هرگاه فرد مؤمن آن نشانه ها را شناخت و از آن مکارمي که براي آن حضرت هست آگاه گرديد به هر صدايي گوش نخواهد داد، و بين راستگو و دروغگو فرق خواهد گذاشت.
(کتاب مکیال المکارم فی فوائد دعا للقائم)
[1] سوره اسراء، آيه 71.
[2] اصول کافي، 371:1.
[3] الغيبة نعماني، 65.
صفحه قبل 1 صفحه بعد